Rolfes Sports - Musselkanaal

Rondje Nederland 2010

Op zondag 27 juni 2010 ben ik ’s morgens vroeg op mijn fiets, bepakt en bezakt vanuit huis vertrokken voor mijn eerste meerdaagse vakantie fietstocht.Begin  2009 had ik namelijk samen met mijn vrouw Ted besloten dat ik in mijn eentje een rondje Nederland zou fietsen tijdens mijn eerstvolgende vakantie in 2010. Hieraan ging echter wel een gedegen voorbereiding vooraf.

Naast het maken van de broodnodige kilometers op de fiets, en het maken van lange wandeltochten voor de noodzakelijke conditie moest er ook nagedacht worden over een aantal andere zaken. Want welke fiets kun je hiervoor gebruiken, welke kleding heb je hiervoor nodig en over hoeveel kilometers praat je zo ongeveer.

Ook moet je nadenken over de manier van overnachten en hoe je het regelt ten aanzien van de persoonlijke verzorging.

Allemaal vragen waar ik op dat moment nog geen flauw benul van had. Daarom maar wat op internet - fietsforums rondgekeken hoe andere mensen deze zaken hadden geregeld, en ik moet zeggen dat ik daar de meest bruikbare tips heb gevonden.

Om met de fiets te beginnen had ik na wat zoeken mijn keuze laten vallen op een Koga Miyata Randonneur en een Santos Travelmaster. Na op beide fietsen een gedegen proefrit van zo’n 60 à 70 km. te hebben gemaakt, viel mijn keuze, met name door het voor mij “neutralere stuurgedrag” op de Santos Travelmaster. Werkelijk een perfecte fiets voor dit doel, maar ook een fiets waarop het een feest is om kortere tochten te rijden.

Vervolgens advies gevraagd en goede fietskleding van o.a. Vaude bij Rolfes uitgezocht, want om plezier in het fietsen te hebben en te houden is het nodig dat je daarvoor kleding draagt die ervoor zorgt dat je na afloop van een lange tocht niet nat en bezweet van de fiets afstapt.

Daarna op de site www.landelijkefietsroutes.nl gekeken naar de routebeschrijving van een “Rondje Nederland” en de verhalen gelezen van de fietsfanaten die deze tocht al eens hadden gereden.

Door deze verhalen had ik inmiddels wel al besloten om het grootste deel van de op deze site vermelde route te volgen, met uitzondering van het oostelijke deel langs de Duits/Nederlandse grensstreek. Uit alle verhalen bleek namelijk dat een deel van de route die de vakantiefietsers door het “Duitse“gedeelte hadden afgelegd, dit als “weinig boeiend”hadden ervaren. Daarom maar besloten om dit gedeelte van de tocht zelf samen te stellen, en daarbij gebruik te maken van de buitenste contouren van de fietsroutes langs deze grensstreek.

Door al deze routes middels de zogenaamde knooppunten aan elkaar te knopen heb ik vervolgens dit gedeelte van mijn tocht samengesteld. Een perfecte keuze bleek achteraf, want deze “routedelen”brachten mij wel langs prachtig mooie en afwisselende delen van onze Nederlandse natuur. Omdat het mijn eerste meerdaagse fietstocht zou worden, had ik samen met mijn vrouw besloten om tijdens deze tocht mijn overnachtingen door te brengen in hotels en/of bed & breakfast, maar door met ervaringsdeskundigen te praten kwam ik erachter dat je in Nederland daarnaast ook gebruik kunt maken van de “Stichting Vrienden op de Fiets”. Dit is een stichting waarbij ongeveer 4000 particulieren zijn aangesloten, die tegen een vastgesteld tarief een overnachting met ontbijt aanbieden aan passerende fietsers en wandelaars. Je kunt voor een donatie lid worden van deze stichting, waarna je een boekje thuis bezorgd krijgt met daarin alle mogelijke telefoonnummers en de daarbij behorende overnachting – mogelijkheden en adressen. ( www.vriendenopdefiets.nl ) Je kunt vervolgens je complete reis plannen en de overnachtingen alvast vooraf boeken, maar ik had bewust gekozen om op de reisdag zelf naar het overnachtingadres te bellen voor het boeken van een overnachting voor de komende nacht. Voor mij bleek dit perfect te werken, want hierdoor werd ik niet gedwongen mij aan een strak schema te houden, en kon ik overdag doen en laten wat ik wilde ( het echte vakantiegevoel)

Met een perfecte set waterdichte tassen van Ortlieb aan de fiets voor het meenemen van de nodige bagage kon de reis dan eindelijk op 27 juni van start gaan.

Ik ben dus die bewuste dag van start gegaan vanuit mijn woonplaats Valthermond, en had daarbij bedacht om mijn `Rondje Nederland`met de wijzers van de klok mee te reizen. Dit in verband met de verwachte windrichting vanuit het zuidwesten, zodat ik langs de kust grote kans maakte wind mee te hebben.

Dit vermoeden bleek achteraf dan ook inderdaad te kloppen, wat vooral een voordeel bleek te zijn als je vanuit Noord Holland  via de Afsluitdijk richting Friesland fietst.

Dus zoals gezegd de bewuste zondagmorgen vertrokken en via delen van de LF14, en de LF16 plus de LF8 door het prachtig mooie bosrijke gebied van Drenthe en de schilderachtige Coulissen landschappen van Overijssel gefietst.

Daarnaast met zo’n 40 à 45 kg. bagage in de fietstassen ook nog een pittig klimmetje moeten maken over de Lemelerberg, wat echter best de moeite waard bleek door z’n schitterende vergezichten.

Na zo’n 130 km. te hebben gefietst kwam ik ’s avonds tegen 19:00 uur in Hellendoorn aan waar ik vervolgens de nacht heb doorgebracht in het plaatselijke Fletcher hotel.

Prima verzorging en dito kamer, en ook best gezellig, want in de voorzaal werd op dat moment ook net gekeken naar een WK-voetbalwedstrijd. Met wat aanspraak van wat andere gasten / voetballiefhebbers, en onder het genot van en heerlijk potje bier vloog de avond om. Om toch fit te zijn voor de volgende dagtocht heb ik het die avond niet al te laat gemaakt.

De volgende morgen ben ik dan ook weer op tijd vertrokken vanuit Hellendoorn, en heb in het dorp vervolgens de LF8 fietsroute weer opgepikt om door het fantastisch mooie natuur gebied van de Sallandse Heuvelrug zuidwaarts verder te trekken richting Nijverdal en Haaksbergen. Prachtig mooie tocht met schitterend mooie natuur, waarbij het z.g. “vals plat” echter af en toe de indruk wekte alsof je fiets constant hapert.

In Haaksbergen heb ik, na een dagtocht van ruim 90 km. voor het eerst kennis gemaakt met het fenomeen “VRIENDEN OP DE FIETS”. Dit mag werkelijk in hoofdletters worden geschreven, want de gastvrijheid, en de werkelijk fantastische verzorging waren best heel bijzonder.

Voor mij dus een reden om ook voor de daarop volgende dagen voor dit mooie initiatief te kiezen, en ik moet zeggen, ook tijdens de daarop volgende 12 overnachtingen ben ik werkelijk fantastisch ontvangen bij de gastgezinnen, en ben daarbij niet één keer teleur-gesteld. Ik heb werkelijk schitterend mooie en ook vertrouwelijke gesprekken gehad met de gastgevers, die mij daarnaast een perfecte slaapplaats boden en mij daarnaast ’s morgens soms een werkelijk overdadig luxe ontbijt aanboden. De gastvrijheid waarmee dit alles werd gedaan was werkelijk hartverwarmend, dus zeker een aanrader voor fietsers en wandelaars die meerdaagse tochten willen maken.

De daarop volgende dagen ben ik vervolgens verder zuidwaarts getrokken door Overijssel en Gelderland, en ben daarbij langs zeer afwisselende en mooie landschappen gefietst met heide, zandverstuivingen en mooie bosrijke gebieden met prachtige stroompjes en riviertjes. Daarbij waren achtereenvolgend een stevige klim richting De Postbank en de landelijke LF route door het Veluwse heuvelachtige natuurgebied met zijn schitterend mooie vergezichten ook zeker de moeite van het bezoeken waard.

Ook de prachtige monumenten zoals het kasteel Hackfort in Vorden, de gebouwen van de St.Ludgerusstichting in Wichmond, de Oorlogsgraven van de Airborn begraafplaats in Oosterbeek en kasteel Doorwerth in Gelderland zijn echte aanraders voor passanten.

Door vervolgens langs het prachtige Gelderse rivierengebied af te zakken richting Noord Brabant kwam ik uiteindelijk op het einde van de vijfde dag in Vuren bij Gorinchem terecht. Daar had ik een perfecte slaapplaats op de 1e verdieping van een villa met een gigantisch groot dakterras, wat een fenomenaal uitzicht bood op de Waal en het recht tegenover de villa gelegen slot Loevestein.

Na hier ook weer geweldig te zijn ontvangen en verzorgd door de vrouw des huizes ben ik de volgende morgen met de pont de Brakel II de Waal overgestoken en ben vervolgens richting slot Loevestein in Woudrichem gefietst.

Werkelijk een heel mooie historische locatie, die het bezoeken zeker meer dan waard bleek te zijn.

Na een paar uurtjes hier te hebben doorgebracht, en de nodige foto’s te hebben genomen, ben ik vervolgens richting het Nationaal park de Biesbosch gereden. Best een heel mooi gebied, maar voor mij als fietser toch best teleurstellend, omdat je dit gebied volgens mij alleen maar goed kunt verkennen met de boot, terwijl je er op de fiets maar een heel klein stukje van kunt bekijken, want voor het grootste gedeelte fiets je er in een polderachtige omgeving omheen.

Daarom maar gauw door het Brabantse landschap mijn tocht vervolgd, waarbij ik door zowel heel mooie bosgebieden, prachtige open landschappen en schitterend mooie historische dorpjes met mooie brinken en langs prachtige gebouwen met historische geveltjes ben gefietst.

Een echte aanrader die er in positieve zin echt uitsprong was de Basilic in Oudenbosch.

Zowel van buiten, maar zeker ook van binnen een prachtig gebouw, met schitterend mooie ornamenten en geweldig mooie religieuze schilderingen.

Na een bezoek van een paar uur ben ik vervolgens doorgereden richting Zuid Beveland in de provincie Zeeland.

Daarbij o.a. de schitterend mooie historische plaatsjes  Middelburg en Veere aangedaan, waar het heerlijk vertoeven was op de vele gezellige terrasjes met uitzicht op heel veel prachtige historische geveltjes.

Via Zuid en Noord Beveland en Schouwen Duiveland en daarna Goeree ben ik achtereen-vervolgens langs de Stormvloedkeringen Neeltje Jans richting Zuid Holland gefietst.

Een sterk staaltje waterbeheersing als je ziet welke krachten het water op deze luiken uitoefent onder normale weersinvloeden, laat staan onder invloed van harde wind of zelfs stormwinden en de daarbij gepaard gaande hoge golfslag.

Dit was inmiddels mijn achtste fietsdag, en opmerkelijk genoeg werd ik bij de oversteek van de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland voor het eerst sinds mijn vertrek uit Valthermond geconfronteerd met de drukte van gemotoriseerd verkeer.

Heel confronterend en ook best opmerkelijk dat je pas na acht dagen dit zo ervaart, want het is toch best heel bijzonder dat je in een dichtbevolkt landje als Nederland dankzij de routes van de ANWB toch zo lang door natuurgebieden in ons landje kunt fietsen, zonder daarbij noemenswaardig druk verkeer tegen te komen.

Ook bij Hoek van Holland de stormvloedkering van de Nieuwe Waterweg bekeken, die toch constructief heel anders is gebouwd, maar er voor mij wel even zo indrukwekkend en spectaculair uitzag dan de gebouwde stormvloedkering Neeltje Jans.

Vervolgens op mijn Santos langs de westkust verder noordwaarts vertrokken richting het duingebied, en daar heel gezellige badplaatsen met mooie boulevards bezocht.  Met name het duingebied in de buurt van Castricum sprong er wat mij betreft qua schoonheid bovenuit door zijn natuurschoon in de vorm van de afwisselende begroeiing, de  waterplassen met vogel observatiehutten van waaruit je de broedkolonies watervogels prachtig kunt bekijken.

Maar na een paar dagen door het duingebied gefietst te hebben, wat overigens met ongeveer 40 kg. bagage aan de fiets af en toe ook best zwaar te noemen is, had ik dit gebied inmiddels wel bekeken.

Ik was dan ook blij om op donderdag 8 juli de kop van Noord Holland bereikt te hebben.

Het was voor mij op dat moment dan ook heel mooi om voor de afwisseling na een paar dagen toch weer door een heel ander gebied te kunnen fietsen.

Met name het deel van de Kop van Noord Holland, waar je aan de Noordzee kant van de duinen kunt fietsen, en ook het stadje Den Helder met zijn leuke havens waren beslist het bezoeken waard.

Na hier een poosje vertoeft te hebben ben ik vervolgens maar eens richting de Afsluitdijk gereden.

Best een eind fietsen dat rechte stuk dijk, maar ik had gelukkig een lekker stevig windje in de rug, waardoor ik deze dijk in een tijdsbestek van bijna 1½ uur alweer achter mij had gelaten.

Op naar de provincie Friesland, waar ik ’s avonds in Harlingen arriveerde, en daar een overnachtingsplek scoorde.

Vóór het naar bed gaan, en na het douchen en eten toch nog een rondritje op mijn Santos door deze schitterend mooie en sfeervolle stad gemaakt.

Een stad waar heel veel historie gelukkig bewaard is gebleven, en waar het af en toe een beetje “Amsterdams” aandeed met zijn heel mooie historische geveltjes en zijn sfeervolle grachten.

Een plaats waar je volgens mij ook heel mooie stadswandelingen kunt maken, maar dat doen we samen met de vrouw maar een andere keer.

De volgende, en inmiddels 13e dag van mijn tocht op tijd vertrokken en onder een brandende zon, met een temperatuur van ± 35°C op mijn hoofd, verder getrokken naar het noorden, richting de provincie Groningen.

Best wel een zware dag onder deze omstandigheden, want de tocht langs de Friese dijken, waar werkelijk geen plekje schaduw te vinden was, en zonder ook maar enige verkoeling van een klein beetje wind, zorgde ervoor dat ik aan het einde van de middag, bij mijn aankomst bij het Lauwersmeer, er voor het eerst even helemaal doorheen zat.

Jammer eigenlijk, want daardoor had ik eigenlijk te weinig oog voor de mooie natuur die dit beschermde natuurgebied te bieden heeft.

Na echter een heerlijke warme vismaaltijd in visrestaurant “de Oude Sluis” in Zoutkamp knapte ik zienderogen op en kon ik mijn tocht vervolgen naar mijn allerlaatste logeeradres van deze reis in het Groningse dorpje Leens.

Een perfecte overnachtingsplek in een tot een heel gezellige omgetoverd tuinhuisje, waar ik mij eerst heerlijk kon douchen, met een perfect bed, voorzien van een klamboe tegen evt. ongedierte, en een geweldig goede verzorging.

Na lekker uitgerust te zijn ben ik de volgende morgen op tijd vertrokken voor mijn laatste etappe van mijn “Rondje Nederland”.

Via diverse Groningse pittoreske dorpjes ben ik richting stad Groningen gereden, wat voor mij als echte “Grunniger” natuurlijk bekend terrein was, maar voor de passant is dit zeker een stad waarvoor je beter wat extra tijd in kunt ruimen, want deze supergezellige studenten-stad met zijn vele kroegjes, zijn historische hofjes met zijn sfeervolle geveltjes, en de statige herenhuizen, is best de moeite van een uitgebreid bezoek waard.

Maar ik wilde na twee weken in mijn eentje fietsen, deze avond toch weer graag thuis bij mijn vrouw zijn, dus daarom maar gelijk doorgereden en via het Drentse Rolde, Eext en Gasselte tenslotte weer richting huis gereden.

Deze eerste meerdaagse fietstocht was een tocht die in meerdere opzichten al mijn verwachtingen vele malen heeft overtroffen.

- Ten eerste waren daar de prachtige ontmoetingen met voor mij volkomen onbekende mensen, waarmee ik op diverse terrassen meerdere keren zeer leuke gesprekken heb gevoerd.

- Ook de gastgezinnen van `Stichting Vrienden op de Fiets` waren werkelijk fenomenaal, want ook door deze mensen werd ik werkelijk zeer gastvrij ontvangen, letterlijk en figuurlijk in de watten gelegd, en met hun heb ik daarnaast ook soms zulke fijne en vertrouwelijke gesprekken gevoerd, dat dit mij na afloop heeft doen besluiten tijdens toekomstige meerdaagse wandel / fietstochten zeker weer gebruik te maken van deze overnachtingsmogelijkheid.

- Nooit gedacht dat je in 14 dagen aaneengesloten door een dichtbevolkt landje als Nederland kunt fietsen waarbij ruim 1400 km. wordt afgelegd, en waarbij je in dit kleine dichtbevolkte landje door bijna alleen maar schitterend mooie, en zeer afwisselende natuurgebieden kunt toeren, zonder daarbij te worden geconfronteerd met de dagelijkse drukte en stress waaraan de meeste mensen dagelijks worden blootgesteld.

- Vooraf ook nooit gedacht dat deze tocht mij na afloop zo’n goed gevoel zou geven, dat dit zo inspirerend kon werken, en dat zo´n tocht mij bovendien ondanks al zijn inspanningen zoveel energie kon geven

-Kortom, voor mij een tocht met zeer veel positieve ervaringen.

EEN ECHTE AANRADER DUS VOOR IEDEREEN DIE VAN FIETSEN HOUDT!!

Door: Arie Blink, Valthermond.

Toon een vergrotingToon een vergrotingToon een vergroting